Het is algemeen bekend dat het menselijk brein als het ware uit verschillende onderdelen bestaat. Eén van deze onderdelen is het zogenaamde reptielenbrein. We hebben het hierbij dan specifiek over het oudste gedeelte van het menselijk brein. Andere delen van onze hersenen zijn het zogenaamde zoogdierenbrein en de neocortex. Voor het reptielenbrein geldt dat ze de nadruk legt op het controleren van onze primaire levensbehoeften. Het gaat hierbij dan specifiek om niet alleen onze ademhaling, maar ook onze eetlust en de veiligheid die we als mensen ervaren. Ook de drang om te overleven is een belangrijke eigenschap die in de praktijk wordt toegeschreven aan ons reptielenbrein. Zou je hier graag meer over willen ontdekken? Lees dan vooral snel verder.
Toenemende impact van ons reptielenbrein
Het reptielenbrein is een zeer belangrijk onderdeel van ons menselijk brein. Des te ouder het brein wordt, des te meer invloed ze gaat uitoefenen op ons gedrag. Het brein staat er bovendien om bekend op een volledige automatische piloot te werken. Dit zorgt er in de praktijk voor dat we ze dan ook het best kunnen bestempelen als een mechanisme welke als het ware automatisch reageert op prikkels die bepaalde moties bij ons oproepen. Dit is meteen ook de belangrijkste reden waarom dit gedeelte van ons brein vaak in één adem wordt genoemd met het onderbewustzijn van de mens. Niet alleen geuren, maar ook geluiden spelen hierbij een cruciale rol.
Stevige invloed op marketing voering
Voor heel wat organisaties geldt dat ze ervoor kiezen om met de marketingboodschap die ze lanceren sterk in te spelen op het reptielenbrein van de doelgroep. Het reptielenbrein staat er dan ook om bekend verantwoordelijk te zijn voor de basiselementen die kenmerkend zijn voor ons gedrag. Het betreft hier concreet:
- Onze zoektocht naar plezier;
- Het vermijden van pijn;
Op bovenstaande van bovenstaande kan er worden vastgesteld dat dit gedeelte van ons brein kan worden getriggerd door de toegevoegde waarde van een bepaald aanbod duidelijk aan te geven. Dat de focus door heel wat marketingcampagnes wordt gelegd op het inspelen op dit gedeelte van ons brein hoeft dan ook in de praktijk eigenlijk nauwelijks tot niet te verbazen.
Opvallend, het reptielenbrein heeft een vrij slecht geheugen
Wanneer we het hebben over onze hersenen en de manier waarop deze werken hebben we het al snel over het verschil tussen een korte- en lange termijngeheugen. Ondanks het feit dat het reptielenbrein duidelijk ongelofelijk krachtig en bovendien ook zeer belangrijk is kunnen we niet anders dan stellen dat deze over een vrij slecht geheugen beschikt.
Bovenstaande zorgt ervoor dat eigenlijk voornamelijk de eerste en de laatste indrukken behouden blijven. Dit betekent dat vooral de opener en de afronding van een advertentie goed in het geheugen zullen blijven hangen. Dit is een beetje vergelijkbaar met een boek. Het inleidende gedeelte en het slot van een boek staan er om bekend goed in het geheugen te blijven hangen. Dit terwijl een significante hoeveelheid van het tussenliggende gedeelte vaak wordt vergeten. Ook dit is een typische eigenschap waar het menselijke reptielenbrein over beschikt.